Podręcznik “Oblicza epok 3.2” wydany został przez WSiP. Jest to książka do języka polskiego dla klasy trzeciej (druga część) szkoły ponadpodstawowej. Podręcznik służy do nauczania na poziomie podstawowym i rozszerzonym. obejmuje literaturę wojenną. Książka podzielona została na jednostki lekcyjne. W każdej jednostce zawarto zarówno wiedzę teoretyczną o epoce i fragmenty utworów, jak i ćwiczenia pozwalające na kształcenie konkretnych umiejętności praktycznych.
Budowa jednostek lekcyjnych
- Tytuł (temat) lekcji
- Zwizualizowanie czasu powstania utworu poprzez wykorzystanie osi czasu
- Tekst napisany przez autorów podręcznika. Wprowadza ucznia w kontekst kulturowy, przybliża epokę, podaje genezę utworu
- Ramki “Wiedzieć więcej”, w których uczeń znajdzie ciekawostki i dodatkowe informacje
- Biogramy twórcy dzieła, też ujęte w ramki
- Właściwy tekst literacki opatrzony przypisami wyjaśniającymi trudne pojęcia
- Konteksty literackie, czyli utwory współczesne połączone z tekstem właściwym wspólnym tematem bądź motywem
- Ilustracje, zdjęcia, diagramy – pobudzają ciekawość oraz pozwalają zapamiętać treści
- Pojęcia kluczowe – wyjaśnienie w ramkach pojęć z teorii literatury, filozofii, dziedziny teatru czy sztuki
- Pod każdym tekstem literackim znajdują się polecenia i zadania do wykonania
Rodzaje zadań do wykonania zawartych w podręczniku
- Analiza i interpretacja służą omówieniu dzieła literackiego – treści, problematyki, motywów, warsztatu, podziału na gatunki
- Wartości i postawy zawierają propozycje tematów do przedyskutowania. Mogą dotyczyć postaw bohaterów, motywów postępowania itd.
- Wypowiedź pisemna zawiera propozycje tematów do napisania własnej dłuższej wypowiedzi w oparciu o teksty literackie. Wypowiedź ma również sprecyzowaną formę, może to być np. rozprawka lub interpretacja utworu poetyckiego
- Zadanie projektowe polega na zrealizowaniu projektu w oparciu o różne źródła wiedzy
Zadania powtórzeniowe
Zadania powtórzeniowe znajdują się po każdym dziale. Dotyczą analizy tekstu nieliterackiego lub stworzenia własnej wypowiedzi – pisemnej lub ustnej.
Na końcu podręcznika znajduje się indeks pojęć.